Eilen lähijunassa teini kysyi konduktööriltä, että missä kohtaa Helsingin ja Vantaan välissä sijaitsee se maaginen vyöhyke, jonka juna kohta ylittää. Kysyjän tavoite oli lähinnä olla nenäkäs, mutta oikeastaan olen itsekin miettinyt asiaa useammin kuin kerran.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä on nimittäin yksi typerä piirre, joka minusta houkuttelee ajamaan pummilla edes vähän. Kysyvällä teinillä taisi olla käytössä samanlainen kausilippu kuin minullakin; siis Helsingin sisäinen. Sillä saa siis reissata vapaasti kaikissa julkisissa oman kaupungin alueella muuten paitsi yöliikenteen aikaan.

Selvää on, että yhden kaupungin lipulla ei ole oikeutta matkustaa vapaasti naapurikaupungin puolella. Välillä harmittaa, kun meiltä Pohjois-Helsingistä katsoen lähin luonteva paikka käydä isommilla ostoksilla olisi Tikkurila Vantaan puolella, ja vähän samanlainen tilanne taitaa olla esimerkiksi rantaradalla Espoon ja Helsingin raja-alueella. Johonkin rajat kuitenkin on vedettävä, ja pääkaupunkiseudun lippujen hintoihin vaikuttaa tietysti sekin että eri kaupungit tukevat YTV:tä eri suuruisilla summilla. Tämän ymmärrän, mutta tästä eteenpäin olen teinin kanssa eri mieltä.

Maalaisjärjellä nimittäin kuvittelisin asian menevän näin. Olen jo ostanut matkustusoikeutta Helsingissä, mutta haluan jatkaa samalla junalla yhden pysäkinvälin lisää Vantaan puolelle. Maksan siis lisää sen verran, että minulla on oikeus matkustaa Vantaankin puolella. Käteisellä kertalippu Vantaan sisällä maksaa 2,40. Vaikka summa tuntuukin suurelta lyhyestä matkasta, pitäisin järjestelmää jokseenkin reiluna, jos se toimisi näin.

Mutta kun se ei toimi. Jos haluan matkustaa yhden pysäkinvälin lisää, minun täytyy YTV:n nykysääntöjen mukaan maksaa seutulipun hinta kokonaisuudessaan, siis 3,60 käteisellä. Minäkin ihmettelen mistä minä nuo ylimääräiset 1,20 maksan. Minullahan on siis jo valmiiksi oikeus matkustaa Helsingissä vapaasti, ja matkustaminen Vantaalla maksaa yksinään tuon pari euroa ja risat. Mistä minua siis vielä rangaistaan tuolla euron lisämaksulla? Aivan, tuon maagisen alueen ylittämisestä, epäilemättä. Sen täytyy siis olla olemassa, vaikka emme sitä näekään.

Julkinen liikenne täällä toimii paremmin kuin missään muualla Suomesta. Silti juuri tällaisia pieniä älyttömyyksiä tulee vastaan jokseenkin joka päivä. Ilmastonmuutoksen ja myös liikenteen sujuvuuden takia olisi erittäin oleellista houkutella juniin ja busseihin mahdollisimman suuri osuus teillä liikkujista. Ei se näin onnistu.

Joukkoliikenteen kannalta isompiakin ongelmia on; esimerkiksi raiteilla jatkuva myöhästely, ja se että ihmiset kokevat olonsa turvattomaksi. Silti, liikkumisen ja siitä maksamisen pitäisi olla myös mahdollisimman yksinkertaista ja järkevää. Ja sitä se ei kyllä todellakaan YTV-alueella ole.