Ylläni on taas jonkinlainen kirous: olen viime aikoina joutunut vastaamaan jatkuvasti gallupeihin sun muihin markkinatutkimuksiin. Syy lienee siinä, että näytän kiltiltä ja vaarattomalta, minut on helppo pysäyttää kadulla. En ilkeä sanoa puhelimessa ei, ovikelloakin on käynyt joku kyselijäreppana soittamassa kahdesti ihan muutaman viikon sisään. Ja pääseehän "tutkimuksissa"  yhden kerran sadasta sanomaan markkinoivalle taholle ihan järkeviäkin terveisiä. Niin kuin nyt vaikka, että tuotteen ekologisuus vaikuttaa ainakin minun ostopäätöksiini.

Enimmäkseen tosin tulee vain sellainen olo, että sitä on jotenkin poikkeava. Kysymykset kun on yleensä rakennettu siihen tapaan, ettei tekisi mieli värittää oikein mitään ruutua kyselykaavakkeesta. Tavallaan on kyllä ihan opettavaista nähdä mikä markkinointitahon mielestä on nykyisin se keskivertoihminen.

Esimerkiksi taustatiedon "talouteenne kuuluu" alle on tässä uusimmassa kaavakkeessa merkitty neljä ruutua rastitettavaksi: mies/isä, nainen/äiti ja sitten on kahta ikäryhmää alaikäisiä yksikköjä.  Argh.

Samaisessa lappusessa kysellään myös näköjään että paljonko taloutenne päähenkilö tienaa vuodessa.

Meillä kun on mietitty vähemmän tarkkaan näitä pää- ja sivuosajakoja parisuhteessa, niin piti tavata se kohta moneen kertaan. Kyllä se ilmeisesti kuitenkin on niin kuin alkuun arvasin. Päähenkilö on siis edelleen se, jolle sitä rahaa tulee kuukausittain suurempi summa.